Om meg

Bildet mitt
Denne bloggen kommer til å handle om livet med alt som det har å tilby. jeg er aktiv i mental helse men ser på meg selv som frisk. mine diagnoser er : ptsd, selvskading, relasjonsproblematikk det vil si at jeg har vanskeligheter med å stole på mennesker. har vert ut og inn av diverse psykiatriske sykehus. Jeg vil med denne bliggen dele mine erfaringer i livet med dere videoene nedenfor er mine egne sanger utført av meg

Translate

tirsdag 28. februar 2012

Dialogkonferansen for verdensdagen 2012

I dag var jeg på bø hotell for årets dialog konferanse for verdensdagen for psykisk helse.
Det hele startet kl 10,00 0g sluttet 15,15
årets tema er : vær med ! spre kunnskap og snakk sammen.
Dette er for det første myntet på ungdom men dette er et tema for alle både ung å gammel.

Lærte mye possitivt i dag å en av de tingene er Hva er det gode liv?
det i seg selv er avhengig av person til person.
Jeg har tenkt litt på det hva er det gode liv for meg jo
  1. samvær med andre mennesker
  2. bli sett å forstått.
  3. føle trygghet.
  4. være ute i naturen alene med hundene eller sammen med andre.
  5. venner.
  6. å ha noe å gå til i hverdagen
  7. trening.

jeg kunne sikkert ha skrivd mye mer men tror jeg har fått med meg det essensielle. selvføgelig for å nå dette må mye være på plass det vil si at jeg skal gjennomgå traume terapi, det er noe som jeg sliter med å fighter for å få igjennom i dag. Kanskje jeg kjemper så mye fordi jeg i meg selv har blitt sterkere å ikke lenger ønsker å gå rundt som et offer . Jeg vil videre og jeg vil på sikt ville kunne leve minimalt på piller eller helst uten piller da pillene demper selvfølgelig angsten å depresjonen men den demper også den kreative delen av meg. Det har jeg spesielt merket nå i det siste. Jeg setter meg ned for å spille å skrive men hodet er liksom ikke med . før jeg begynte på disse pillene kom sangene på rams å jeg var stadigvekk i kreativ modus men nå føles det ut som om jeg må presse det frem å det blir ikke riktigt.

det med åpenhet om psykisk helse er jo så viktig å kanskje viktigere nå enn noen gang . Dette er selvfølgeligt også avhengig av det kommunale tilbudet . Det er ikke for ingenting at Telemark topper på antall bruk av psykofarma. Dette er noe som man burde gjøre noe med både lokalt å sentralt. Der er jo også sykehusene en god pådriver når det gjelder tabletter som dette og som terapi men piller burde ikke være noe man skal ty til men helder til hjelp i faser etter min mening da. Det må da være bedre å finne løsninger enn å ty til kjemiske virkemidler.

Vi snakket også om forebygging noe som ligger meg ganske så sterkt. for jeg er nokså sikker på at mange psykiatriske pasienter ville vert bedre om forebyggingen hadde vert en realitet. men hvordan forebygger man da psykisk helse. Jo jeg personlig tror mye forebygging ligger i ordet medmennesklighet. Men selvfølgelig også at skoler, barnehager osv har øynene åpne å ikke lukket.

psykisk helse er noe alle har, det er bare ikke alle som er klar over det .
jeg har en psykisk helse som er under bearbeiding
å jeg vet jeg har kommet et langt stykke på veien jeg må gå men har fremdeles et langt stykke igjen
men mist ikke motet, det finnes håp for oss.

stå på ... tenk possitivt , bare prøv med en tanke om gangen .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar