Om meg

Bildet mitt
Denne bloggen kommer til å handle om livet med alt som det har å tilby. jeg er aktiv i mental helse men ser på meg selv som frisk. mine diagnoser er : ptsd, selvskading, relasjonsproblematikk det vil si at jeg har vanskeligheter med å stole på mennesker. har vert ut og inn av diverse psykiatriske sykehus. Jeg vil med denne bliggen dele mine erfaringer i livet med dere videoene nedenfor er mine egne sanger utført av meg

Translate

torsdag 9. februar 2012

barns traume og dets ringinnvirkninger

Som barn er vi hjelpesløse små mennesker det er viktig at man selv forstår dette. for barn som har blitt utsatt for seksuelle overgrep kan reaksjoner (som er helt normale) komme med engang etter sjokket har gitt seg eller det kan la seg påvente i opptill flere år. Slike reaksjoner kan bli det de kalle dissosiative det vil si at man har en virkelighets flukt. Dette er helt normalt og en måte å overleve på å ikke tegn på sykdom men burde være en pekepinn for systemet slik at man kan få den rette hjelpen for det grunnleggende problemet. Hvis i tilegg disse traumene gjentar seg over et lengere tids spenn vil det lett føre til uhensiktsmessige mønster som fortsettes selv om den ytre situasjonen er endret (dette er også normalt) Det vil si at man reagerer og gjør ting som andre mennesker ikke forstår men som er en stor del av hverdagen til et menneske meg overgreps bakgrunn og dette er heller ikke en lidelse som man skal måtte bli medisenert for men en faktisk reaksjon som kroppen og hodet har. Alle reagerer forskjellig noen kan reagere med et fryktelig sinne andre som meg selv går inn i seg selv å blir der inne et sted hvor man er relativ trygg.
Dette er alle ettervirkninger av et traume og ikke en diagnose
  1. sårbarhet, frykt og angst;
Dette er en kroppslig reaksjon som til tider kan være vond å vanskelig å håndtere da i mange tilfeller man ikke er klar over at det faktisk er angst å ikke hjerteinnfarkt. sjelvinger i kroppen å svette, pusteproblemer å gjerne klarer man ikke å si noe om hva som skjer fordi strupehodet har lokket seg. det jeg kan si om dette er at man overlever denne problematikken , hvis du som leser dette er usikker på om det faktisk er angst du har så kan du prøve når dette kommer å kontrolere pusten din det vil si at du tenker over din egen pust . Ja jeg vet dette er overhodet ikke enkelt men med øvelse så går det lettere å man klarer å gjennkjenne tidlige symtomer slik at man unngår de utrolige kjipe opplevelsene
dette går faktisk ann å leve med å det tar ikke livet av en selv om man føler det.
  1. sterke minner
disse minnene kommer å går å man har ikke styring på når de kommer heller. Det kan dreie seg om bilder i hodet eller små filmsnutter som tar pusten fra en . dette vet jeg ikke selv hvordan man kan gjøre noe med men jeg vet at det går ann å leve med de men det er jo klart at de blir lettere å takle med kyndig hjelp.
  1. søvnforstyrrelser
jepp bin there don that.. etter hvert som tiden går så venner kroppen seg til lite søvn. noe som hjelper meg mye er å ta seg en natte tur slik at man slipper å kvele seg sjøl med sine egne tanker . Bruk gjerne musikk på ørene da det har en possitiv innvirkning på tanke virksomheten i hue vårt
  1. skyld/selvbebreidelser
Dette er det man sliter mest med tror jeg eller det er vel barte toppen av isfjellet. Det som er viktig her er å faktisk tro det andre sier til oss..Det er ikke vår feil Feilen ligger hos det er de menneskene som er så forbanna idioter at de ikke skjønner at de skader et menneske for livstid. Det er der skylden skal ligge å der er det forbudt å fiske skjønner. Det er ingenting hverken jeg er du kunne gjort for å forhindret dette. VI VAR BARN og VOKSNE  i en forferdelig situasjon som egentlig aldri burde ha skjedd . dette er ikke vår feil å det er jaggu på hø tid at vi skjønner dette men det gjør vi ikke så enkelt er det ikke. For dette ligger så dypt i oss at hvis vi skulle tenkt slik nei det går ikke . Jo med kyndig hjelp men dette kan man IKKE klare alene. selv om vi er veldig flinke til å klare oss
  1. unngåelsesadferd
ja er vel ikke så vanskeligt å forstå er det vel. å stikke av er enklest mulig det
  1. konsentrasjonsvansker
ja hallo veldig lett å konsentrere deg når hue er som en vaskemaskin å du er febrilsk på leting etter den rød sokken
  1. sinne
ja da er du heldig de fleste vil nok si det at de tok fra oss sinne den gangen de holdt på det har liksom blitt borte
  1. tristhet
dette kjenner man seg godt i . men for mange er glede også der i aller høyeste grad å mange som meg lever av den indre gleden vi har i oss. eller den indre gaven til å se alt morsomt men dette er jo også en slags virkelighets flukt er det ikke?
  1. kroppslige reaksjoner
her kan det komme en liste så lang som et vondt år. men tror ikke jeg skal gå inn på alle de her men du kjenner deg selv best å du kjenner kroppen din. det er svært viktig at du og din kropp skjønner at det er helt normalt at kroppen reagerer selv om hue ikke gjør det. Det er ikke et sykdoms tegn eller et tegn på at man har tippa over til den andre siden. nei heller en pekepinn på at kroppen vår faktisk er normal ...hadde bare leger å offentlige skjønt dette
  1. regresjon
ja det har noe med den fiskingen da burde satt opp et skilt med fisking forbudt
  1. vansker med sosial kontakt
er vel ikke så rart det heller . Jeg stoler ikke p¨å så mange å det tror jeg ikke du gjør heller men dette kan man lære seg sakte men sikkert men da er det veldig viktig at man har et nettverk som er til å stole på rundt en. å har man ikke det nei da blir det desto vanskeligere å takle
  1. menings og verdi endringer
Jeg har mine meninger ja de er påvirket av min fortid . å mine verdier er kanskje anderledes men de er ikke desstruktive . jeg gjør dette fordi jeg ønsker å se mennesker reist opp igjen fra den søla de er i . Ikke fordi jeg skal føle meg noe bedre for det er jeg ikke men fordi du skal kunne føle deg litt bedre . Jeg er her for nettopp deg det er vel slik mine verdier har fått sin endring men man er stadig i endring selv om disse verdiene tror jeg ligger latent i oss alle.
  1. lek (gjennspilling) av hendelsen
dette skjer hos barn ikke hos voksne hallo hvorfor skal vi leke men dette er vel noe skole apparatet burde ta tak i spør du meg . ja barnehagen også

ptsd
uff dette ordet da . post traumatisk stress lidelse
ja dette er en diagnose men den er overkommelig å det beste er at man kan bli helt frisk av den hvis man har det rette apparatet rundt seg. Jeg synes det er rart jeg at skolen ikke tok tak i dette men de er vel blinde ellers så turte de ikke

Til slutt vil jeg også si at for meg har musikk og sang vert overlevelse det å kunne spille har gitt meg en utrykksform selv om jeg ikke har hatt ord på ting har jeg hatt toner på ting

Hvis du fikk problemer av å lese dette beklager jeg så mye men send meg gjerne en mail så skal jeg kontakte deg tilbake det lover jeg. om du har spørsmål også så ikke hver redd for å ta kontakt jeg biter ikke å er heller ikke farlig. jeg er som deg

2 kommentarer:

  1. Utrolig flott skrevet Kine . Du er sterk og tøff som står frem . stå på , jeg er stolt av deg :) <3

    SvarSlett